Kesän 2019 uutiskirje

Kesän 2019 uutiskirjeessä kerrotaan muun muassa talkoista, juhlista sekä kylän historian taltioinnista.

TALKOOT KODALLA

Lauantaina 13.7. kello 10 alkaen on Onnimanni-kodalla ylläpitotalkoot.

Kyläyhdistys tarjoaa talkoolaisille virvokkeeksi mehua, kahvia ja vettä. Grilli on lämpimänä, omat makkarat saa ottaa mukaan.

Tervetuloa mukaan!

TAAS JUHLITAAN!

Perinteeksi muodostuneet kylän kesäjuhlat järjestetään tänäkin vuonna. Kekkerit ovat tänä vuonna erityiset, kun Orivesi juhlii 150-vuotisjuhlavuottaan ja kylämme entinen koulukin täyttää 90 vuotta.

Juhlimaan päästään lauantaina 3.8. kello 18 alkaen entisen koulun pihalla.

Juhlien teemana on historia, joten pukeutua saa halutessaan historialliseen henkeen. Parhaat asut palkitaan!

Luvassa on tanssit koulun luokassa, arpajaiset ja lapsille aarteenetsintää.

Kylän oman väen lisäksi porukkaan ovat tuttuun tapaan tervetulleita tietenkin myös kyläläisten kesävieraat!

KYLÄN HISTORIAA TALTEEN

Kyläyhdistys on päättänyt ryhtyä keräämään Onnistaipaleen kylän, koulun ja yhdistyksen historiaa talteen kuvien muodossa.

Yhdistys pyytää kyläläisiä penkomaan arkistoistaan vanhoja kuvia koululta ja kyläyhdistyksen riennoista. Kuvat voi skannata tai kuvata ja lähettää Onnistaipaleen kyläyhdistyksen sähköpostiin onnistaipale(at)gmail.com.

Kuvista olisi hyvä saada myös perustietoja, jos ne ovat tiedossa. Voit kertoa, missä ja milloin kuva on otettu, keitä kuvassa on, mitä kuvassa tapahtuu ja kuka on kuvan ottanut.

Mikäli kuvia saadaan kokoon riittävästi ennen kyläyhdistyksen kesäjuhlia, kootaan niistä pieni valokuvanäyttely juhliin.

MUITA UUTISIA

Jättiukonputki on saatu pääsääntöisesti hävitettyä vanhoilta kasvualueilta! Ainakin yksi uusi kasvualue on kuitenkin löytynyt, joten tarkkailethan ympäristöäsi. Jos löydät Onnistaipaleelta villinä ja vapaana rehottavaa jättiukonputkea, ilmoita siitä kyläyhdistykselle!

Torjuntaan ryhdytään tarpeen vaatiessa.

Kaislaa niitetään Myllyjärvessä edelleen. Järven hoitamisesta kiinnostuneet voivat olla yhteydessä kyläyhdistykseen. Niittopuuhiin pääsee mukaan! Työtä voi myös tukea vapaaehtoisella kannatusmaksulla, jonka turvin niittokone pidetään kunnossa.

MUISTOISSA

Timo Nousiainen nukkui pois huhtikuussa 2019. Timo tunnettiin kylällä yhdistyksemme puuhamiehenä ja Onnimanni-kodan piirtäjänä. Hän vastasi kodan rakentamisesta ja ohjasi rakennustöitä. Timo oli aktiivisesti mukana myös kaislanniittokoneen vaiheissa. Hän oli aikoinaan myös järjestämässä Onnistaipaleen koululle esimerkiksi tietokoneluokan tarpeistoa sekä jääkiekkokaukaloa.

Onnistaipaleen kyläyhdistys jää kaipaamaan miestä, jolla oli erittäin tärkeä rooli kyläyhdistyksen synnyssä ja toiminnassa.

Tämä uutiskirje on jaettu kyläläisten postilaatikoihin heinäkuussa 2019.