Historiallista menoa Onnistaipaleen kesäjuhlissa

Elokuun ensimmäisenä lauantaina Onnistaipaleen kyläläiset kokoontuivat perinteisiin kesäjuhliin kylän vanhalle koululle. Juhlien teemana oli tänä vuonna historia, kun Orivesi viettää 150-vuotisjuhlavuottaan ja koulu puolestaan ysikymppisiään.

Juhlan kunniaksi koulun saliin oli pystytetty näyttely vanhoista Orivesi-aiheisista kuvista ja lehtileikkeistä, ja kyläläisiltä oli kerätty kuvia Onnistaipaleen ja koulun taipaleen varrelta. (Vanhoja kuvia Onnistaipaleen kylältä ja vanhasta koulusta saa toimittaa jatkossakin kyläyhdistyksen arkistoihin!)

Juhlavieraat katselivat yhdistyksen saamia vanhoja kuvia. Tuttuja kasvoja etsittiin ja löydettiin ja menneitä muisteltiin.

Kivoja kohtaamisia ja kuulumisten vaihtoa vanhan koulun luokkasalissa.

Kyläyhdistys sai juhliin lainaksi näyttelyn, johon oli koottu vanhoja kuvia ja lehtileikkeitä Orivedeltä.

Yhdistyksen puheenjohtaja Joni Lindqvist toivotti juhlavieraat tervetulleeksi. Puheessaan hän muisteli, millaisen säväyksen muualta maaseutumaisemiin muuttaneeseen oli tehnyt ajaa ensi kertaa kauniiden vanhojen talojen reunustamaa Onnistaipaleen kylän pääraittia pitkin. Ei ole ihme, että Museovirasto on listannut Onnistaipaleen kylän valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen listaan! Hän myös muistutti, että Onnistaipaleen kylän historia ulottuu kauas – pysyvää asutusta oli jo keskiajan lopulla.

Keskiaikaisiin tamineisiin pukeutuneen puheenjohtajan paistamat muurinpohjaletut ja grillimakkarat maistuivat vieraille.

Puheenjohtaja letunpaistopuuhissa. Juhla-asuun kuului myös komea viitta, mutta muurikkapannun ja grillin liepeillä oli niin lämmin, että se oli pakko jättää pois asukokonaisuudesta.

1950-lukua henkivään kellohameeseen pukeutunut Kirsi Nousiainen testasi lettujen laadun. Hyvää oli!

Hymystä päätellen lettu maistui myös kahvikojulla päivystämässä olleelle Anne Hirvoselle.

Lapset pääsivät juhlissa aarteenetsintään. Piirrettyjen vinkkien perusteella piti löytää tontin eri maamerkkien luo piilotetut kirjaimet. Niistä muodostui kaksi sanaa, mylly ja joutsen. Pienimmät aarteenetsijät tarvitsivat haastavien vihjeiden ratkomiseen apua, joten aikuiset ja lapset pääsivät yhdessä pihaseikkailuun! Kaikki osallistujat löysivät lopulta kaikki kirjaimet ja saivat palkinnon suorituksestaan.

Entisen koulun isäntä Simo Hirvonen neuvoi vinkkipiirrosten tekijänä lapsia ja lapsenmielisiä aarteenetsinnän saloihin.

Mahtaisiko yksi kirjain löytyä myrskyn kaataman puun kannon liepeiltä? Tontilla lienee jossain myös vanha kynäjalava…

Tonttia kierrellessä saattoi hoksata, että yksi vinkki löytyi vanhan soutuveneen lähettyviltä. Mutta mikä ihme oikein on hillo-ovi?

Ohjelmaan oli myös merkitty tanssia koulun luokassa. Tanssia harrastavat Kirsi ja Juha Nousiainen tarjosivat halukkaille opastusta tanssin saloihin, mutta tällä kertaa tanssilattialle ei muodostunut tungosta. Monen mielestä pihamaalla oli niin mukavaa jutella, että eihän sieltä millään malttanut lähteä sisälle tanssin pyörteisiin. Kylän nuoriso kyllä innostui – letkajenkkaakin vedettiin tyylillä!

Kirsi, Aliisa ja Leevi tapailivat tanssiaskeleita vapaamuotoisesti.

Lasosten letkajenkka pituusjärjestyksessä – Aliisa, Joona ja Leevi kiersivät salin useaan kertaan. Leevi kertoi kansainvälisestä leiristä, jossa hän ja muut suomalaiset olivat johdattaneet letkikseen 150 nuorta!

Kahvikojun edustalla rupateltiin ja aurinkokin paistoi.

Juhlissa viihtyivät kaikki vauvasta vaariin!

Makkara maistui!

Pihalta löytyi monenlaista puuhaa ja leikkiä. Pysyykö torni pystyssä?

Arpaonnea kokeilemassa.

Simo Hirvonen päivysti kahvikojulla tyylikkäänä.

Kutsussa juhlakansaa oli yllytetty pukeutumaan historiateeman henkeen sopivasti. Inspiraatiota sai ammentaa vapaasti niin kaukaa tai läheltä historiasta kuin halusi – menneiltä vuosilta, vuosikymmeniltä, -sadoilta tai -tuhansilta. Parhaat asut luvattiin palkita. Niinpä kyläyhdistyksen lahjomaton raati tarkkaili illan mittaan juhlaväen vaatetusta sillä silmällä.

Aikuisista miesten sarjassa parhaaksi valittiin perin skarpisti pukeutunut gentlemanni Antti Mattila ja daamien sarjan voitti tyylikkäässä vintage-hameessaan Tanja Järviö. Lasten sarjassa puolestaan palkittiin entisaikojen henkeä huokuvaan essumekkoon pukeutunut Lumi ja liiviasussaan tyylikäs Joona.

Joona, Lumi, Tanja ja Antti asettuivat pukukisan voittajien ”perhepotrettiin”.

Olipa mukavaa taas koota kylän vaki- ja kesäasukkaat yhteen kaunista kesäiltaa viettämään!

Lämmin kiitos kaikille!

Mittavasta levykokoelmasta löytyi monenlaista musiikkia Elviksestä Eppuihin ja Olavi Virrasta Billie Holidayhin. Legenda kertoo, että sitkeimmät sissit kahlasivat valikoimaa läpi myöhäiseen yöhön tanssien ja tunnelmoiden…